1. Drop the €
Het euroteken? Weg ermee! Het teken wordt meteen geassocieerd met geld en betalen. Door het eurotekentje zijn gasten geneigd om een goedkoper gerecht te bestellen. Bovendien is het ook een goed idee om de prijs direct achter de naam van het gerecht te zetten. Dat leidt de aandacht naar de prijs af.
2. Verleid met woorden
Een huisgemaakte appeltaart, een pittige pasta … Smeuïge teksten op een menukaart leiden tot 27 % meer omzet. De klant stelt zich iets voor bij die ‘knapperige frietjes’ en wordt dus sneller over de streep getrokken.
3. Wijs de weg
Wist je dat de bovenste en onderste gerechten op een kaart het meest besteld worden? Leid de klant dus in een bepaalde richting door je gerechten zodanig te ordenen.
4. Pla(a)tjes
Plaats een afbeelding van het gerecht, een wijngaard, een Italiaans landschap etc. Dat zorgt voor een omzetstijging van 20 %.
5. Leid de kudde
Mensen zijn kuddedieren. Ze vinden het fijn te weten dat anderen dezelfde keuzes al hen maakten. Laat dus zien dat andere klanten dezelfde gerechten of dranken bestelden en bevestig zo hun keuze.