…met deze 3 tips
Hoe zorg je ervoor dat de klant die je zaak binnenwandelt om een koffie te kopen ook met die smeuïge fruityoghurt of heerlijke muffin terug buiten gaat? Wij geven je enkele tips.
1) Alternatieven en extra’s
Stel: je hebt een vaste klant die overtuigd is van je service. Hij of zij brengt een vriend mee met een lactose-intolerantie en jij hebt helemaal niets dat aan zijn behoeften voldoet. Dan stel je niet alleen de nieuwe, maar ook de vaste klant teleur. Vermijd zo’n situaties door alternatieven en extra’s aan te bieden. Zo spreek je een breed publiek aan en ga je meer verkopen.
2) Je naam erop!
Verkoop merchandise met de naam of het logo van je zaak erop. Vaste klanten zullen geïnteresseerd zijn in gadgets van hun favoriete koffiehuis, ontbijtzaak… én het vergroot de zichtbaarheid naar nieuwe klanten toe.
3) Beloning
Een andere manier om je verkoop de lucht in te laten gaan is het gebruik van een beloningssysteem zoals klantenkaarten, bijvoorbeeld. Stel: een groepje vrienden overlegt over waar ze hun lunch gaan nemen. Iemand uit de groep heeft een klantenkaart van jouw pastabar en die is bijna vol. Hij stelt voor om pasta te eten en de rest volgt. De vaste klant komt langs én je krijgt potentiële nieuwe vaste klanten over de vloer. Win-win!