Wie een bedrijf wil starten heeft een businessplan nodig. Zo’n plan is handig om bij belangrijke beslissingen op terug te vallen. Bovendien is het een belangrijke tool om investeerders te overtuigen. In wat volgt geven we je enkele tips om een sterk businessplan op te stellen.
Krachtige omschrijving
Waarom start je deze business? Hoe wil je eraan beginnen en wat ga je precies verkopen? Wat maakt jouw bedrijf eigenlijk anders dan alle andere? De antwoorden op deze vragen vormen de basis van een prima omschrijving van je plan.
Analyseer de markt
Ga na wat er al bestaat in de sector en hoe jouw idee innovatief kan zijn. Daarnaast is het slim een marktonderzoek te doen en na te gaan wie je doelgroep is en wie je concurrenten zijn. Pluis dus goed uit wat de sterke en zwakke punten van je concurrenten zijn. Een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats) kan je helpen je eigen sterktes en zwaktes in kaart te brengen.
Marketing & management
Ben je een eenmanszaak of staat er een team achter je business? In dit onderdeel maak je duidelijk hoe de hiërarchie van je bedrijf in elkaar zit. Daarnaast breng je in kaart welke marketingstrategieën je zal gebruiken om je product te verkopen.
Samenvatting
Potentiële investeerders lezen zelden je businessplan volledig. Een goeie samenvatting en sterke omschrijving zijn daarom heel belangrijk. Probeer hen met die twee onderdelen te pakken te krijgen!