HOW TO: Personeelstekort opvangen door technologie
Herinner je je de tijd dat je bediening kreeg aan de pomp van het tankstation? Nu doe je dat gewoon zelf en gaat het allemaal een pak vlotter. Zit er toekomst in een dergelijke oplossing in de horeca? We zetten alles even op een rijtje.
Voor onze analyse baseren we ons op de mening van Stéphane Vandervelde. Hij is CEO van Keyware en specialist in elektronische betalingen. Hij beweert dat tienduizenden horecazaken het met een pak minder zaalpersoneel kunnen redden.
Zomermaanden drukst
Vooral tijdens de zomermaanden is het heel duidelijk dat er een personeelstekort in de horeca heerst. Wie ooit lang moest wachten op een drankje of de rekening die je een halfuur geleden al vroeg, weet waarover we spreken. Het idee van Vandervelde is eigenlijk vrij eenvoudig in tijden van moderne technologie: leg een tablet met een gepersonaliseerde app op tafel en laat klanten hun bestelling doorgeven én betalen. Als uitbater kan je nog zelf kiezen of je het eten aan tafel brengt, of dat je de klanten laat weten dat hun bestelling klaarstaat aan de toog.
Geen self-servicerestaurant
Het is belangrijk dat je het toekomstbeeld van de horecazaak zonder personeel niet verwart met de self-servicerestaurants die we vandaag kennen. De bedoeling is om de kwaliteit te verbeteren omdat er net budget vrijkomt. In sommige restaurants hoort de bediening bij de beleving, daar is het beter om het oude concept te behouden.
Volgens de specialist zou de kans op een sociaal bloedbad door dergelijke doorvoeringen nihil zijn. Deze technologie vervangt een job die niet zo gegeerd is en verhoogt alleen de kwaliteit van het mensenwerk. Of dat ook door het horecapersoneel zo zal geïnterpreteerd worden, is nog maar de vraag.