Honderdduizenden Belgen lijden aan voedselallergieën en intoleranties die de oorzaak kunnen zijn van ernstige reacties. Daarom is het belangrijk dat je als professional in de voedingssector je klanten informeert over welke allergenen aanwezig zijn in de producten die je verkoopt.
Als je voorverpakte producten verkoopt, is het gemakkelijk. Dan vermeld je gewoon de aanwezige allergenen heel duidelijk in de ingrediëntenlijst op het etiket. Met niet-verpakte producten is het iets moeilijker. Je kan de allergenen in dat geval op twee manieren vermelden. Verwittig je klanten schriftelijk door de allergenen in het menu te zetten of op een affiche te plaatsen. Daarnaast kan je ook mondeling communiceren in een gesprek met je klant. Belangrijk is dat je personeel de vragen van je klanten goed kan beantwoorden. Het is een goed idee een allergenenverantwoordelijke aan te duiden en om intern af te spreken hoe het personeel het best communiceert over allergenen.
In ieder geval moet je zichtbaar duidelijk maken hoe de klant informatie kan verkrijgen over allergenen. Bovendien moet je aan de klant duidelijk maken dat de samenstelling van producten altijd kan wijzigen. Het is slim om ook de rol van het FAVV te betrekken in het allergenenverhaal. De doelstelling van het FAVV is ‘een gezonde consument’ en net daarom zien de agenten erop toe dat de reglementering correct wordt toegepast. Gelukkig helpt het FAVV ook een handje door gratis opleidingen aan te bieden én staat er heel wat info op www.favv.be.