Klantenbinding is everything. Niet alleen is het belangrijk om nieuwe klanten warm te maken voor een bezoekje aan je zaak, je moet ook je huidige klanten zover krijgen om te blijven komen. Klinkt makkelijk? We geven je toch enkele tips.
Houd de RVR (repeat visitor rate) van je zaak in de gaten. Dat percentage bereken je door de hoeveelheid terugkerende gasten te delen door de totale hoeveelheid gasten. Als je 10 000 gasten per maand ontvangt, en 3000 daarvan keren terug, heb je een RVR van 30 %. Onderzoek wijst uit dat tussen 50 en 70 % van de omzet van een restaurateur komt van vaste gasten.
Je kunt daarnaast makkelijk data verzamelen van gasten zonder hen op de zenuwen te werken. Als gasten een online reservering maken kun je al bijhouden of ze komen, wanneer en hoe vaak … Je kunt zo ook hun allergieën bijhouden en voorkeuren noteren.
Houd tot slot acties en promoties niet alleen voor nieuwe klanten, maar laat bestaande klanten ook deelnemen. Iedereen wint al graag eens iets, niet?